Objem prostředků na modernizaci zemědělství v rámci stávajícího PRV představuje dosud 1,8 mld. Kč. Analýzy prokazují (MTR, studie ÚZEI), že (veřejná) podpora investic při správném cílení stimuluje ekonomickou výkonnost podpořených podniků.
Od roku 2007 jsou investiční dotace v odvětví RV poskytovány v rámci opatření I.1.1.1. Modernizace zemědělských podniků. – záměr b) Stavby a technologie pro rostlinnou výrobu. částka na jeden projekt je od 100 tis. Kč do 30 mil. Kč, max. výše podpory na jednoho příjemce je 90 mil. Kč.
Podpora v návaznosti na RV je orientována na tyto hlavní oblasti:
- rekonstrukce a technologie pro skladování a posklizňové ošetřování rostlinné produkce
- závlahy, fóliovníky, skleníky,
- nosné konstrukce ve vinicích, sadech a chmelnicích
- zařízení na spalování biomasy
Program se zaměřuje na všechny oblasti modernizace, nicméně určitými kritérii může podporu směřovat na specifické cíle (podpora mladých, ekologické zemědělce).
Výsledky střednědobého hodnocení (DHV, TIMA 2010) k opatřením zaměřeným na modernizaci (kód 121) - z těchto závěrů zejména vyplývá, že:
- ačkoli došlo ke snížení výkonnosti podniků, u podpořených podniků byl tento trend mírnější oproti srovnávací skupině nepodpořených (rozdíl ve výkonech 6 p. b.),
- došlo ke zvýšení účinnosti využívání výrobního faktoru práce, snížení materiální a energetické náročnosti (rozdíl indexu výkony/výkonová spotřeba 7 p. b.),
- realizované investice napomohly subjektům udržet si současné odběratele a současně zlepšit vyjednávací pozici vůči odběratelům (ačkoli pouze v malé míře přispěli k posílení vývozu).
Příčina č. 2. Nízká úroveň lidského kapitálu v manuálních pozicích a flexibilita pracovní síly – viz Potřeba č. I.
Příčina č. 3. Neúčinný přenos znalostí do podniků, nízká efektivita vzdělávacího procesu
Problém byl částečně řešen prostřednictvím opatření Další odborné vzdělávání a informační činnost a Využívání poradenských služeb,
Investiční programy podpory podnikání v rámci PGRLF jsou zaměřené zejména na realizaci dlouhodobých investičních záměrů s ohledem na restrukturalizaci a zvýšení efektivnosti, modernizaci, snížení výrobních nákladů, zlepšení jakosti a další rozvoj zemědělských subjektů.
Podpora se poskytuje pouze na investice, které nejsou považovány za přijatelné výdaje v rámci Programu rozvoje venkova.
Od roku 1996 fond podpořil investice za více než 76 mld. Kč; v roce 2011 podpořil úvěry na mobilní stroje ve výši 3,5 mld. Kč. S ohledem na relativní jednoduchost a transparentnost je systém podpory úroků a garance úvěrů považován za účinný způsob k usnadnění přístupu ke kapitálovým prostředkům.
V rámci národních podpor je v sektoru ovocnářství podporována restrukturalizace ovocných sadů, podpora budování kapkové závlahy se aplikuje u ovocných sadů, chmelnic a vinic.
Doporučení opatření k problému II.:
Článek 18 – Investice do hmotného majetku – modernizace budov a zařízení, trvalých kultur a strojového vybavení s důrazem na specificitu využívané technologie
- výstavby či rekonstrukce skladovacích prostor pro produkty rostlinné výroby (vyjma nových skladů pro obiloviny a olejniny),
- výstavby či rekonstrukce nosných konstrukcí trvalých kultur,
- včetně nezbytných manipulačních ploch,
- pořízení a obnova zavlažovacího a rosícího zařízení,
- mobilní stroje v závislosti na způsobu podpory v rámci PGRLF, případně pouze specifické stroje s nízkým oportunitním využitím a prokazatelným příspěvkem k šetrnému zacházení se zdroji v životním prostředí (mechanická likvidace plevelů, stroje pro přesnou aplikaci hnojiv, …)
- zpracování a využití záměrně pěstované i zbytkové a odpadní biomasy pro energetické a materiálové účely (včetně nezbytných manipulačních ploch)
- technologie na precizní zemědělství, které vede také k efektivnímu užití vstupů a vede k ochraně přírodních zdrojů
- na základě podrobné analýzy bude dle stávajícího návrhu nařízení vymezena velikostní hranice, do které bude moci být podporována restrukturalizace podniku (tím se rozumí rozvoj a diverzifikace výroby), nicméně obecně z analýz vyplývá, že by podpora měla preferovat menší podniky, které jsou na trhu v mnoha aspektech znevýhodněné; velký důraz by měl být kladen na inovativní projekty (včetně příznivého dopadu na životní prostředí, zaměstnanost a další aspekty), které by měly podporovány bez ohledu na velikost podniku
- ze závěrů střednědobého hodnocení PRV vyplývá, že intervence by měly být více zaměřeny na inovace, na zavádění moderních technologií, strojů, zavádění nových výrobků, s cílem zvýšení produktivity, zlepšení jejich postavení na trhu apod. Neměly by se podporovat jednoduché a úzce zaměřené projekty bez reálného dlouhodobého přínosu, jako např. opravy stájí, obnova strojového parku apod. Hrozí totiž riziko, že se podpoří i zemědělci a podniky s malým potenciálem, které mohou být neúspěšní na trhu, bez vedlejších efektů.
Článek 20 1. a) i) – Podpora podnikatelské činnosti pro mladé zemědělce s cílem podpořit generační obměnu. Z hlediska posílení konkurenceschopnosti se nejeví jako přínosné podporovat zahájení činnosti malých zemědělských podniků formou dle čl. 20 1. a) iii, ani podpora podle čl. 20 1. c).
Článek 36 – Spolupráce je zásadní ve vztahu k posílení konkurenceschopnosti rozvojem inovativních postupů, produktů a technologií včetně rozvoje nejrůznějších forem spolupráce jak mezi zemědělci, tak v rámci subjekty průřezově všemi úrovněmi agropotravinářského komplexu včetně spolupráce s výzkumnými a vzdělávacími institucemi.